Local Trip

Fill your life with adventures.

ႏွစ္ခါမေခၚရသည့္ အမရပူရ

“ႏွစ္ခါမေခၚရသည့္ အမရပူရ” ဟု ေခါင္းစီးတပ္ထားရသည့္ အေၾကာင္းရင္းခံ ကၽြန္မတြင္ ရိွသည္။ အမရပူရျမိဳ႕သို႔ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေရာက္ဖူးျပီးျဖစ္ေသာ္လည္း အေဝးေရာက္ေဆြမ်ိဳးျဖစ္သူမွ ေရႊျမိဳ႕ေတာ္အႏွံ႔ ဘုရားဖူးခရီး လိုက္လံပို႔ေဆာင္ေပးပါရန္ ေတာင္းဆိုလာေသာအခါ စာေမးပြဲတစ္ခုႏွင့္ နီးကပ္ေနပါေသာ္လည္း ႏွစ္ၾကိမ္ေခၚစရာမလို… လိုက္ပို႔ေပးမည္ဟု ကတိကဝတ္ေပးထားခဲ့သည္ ရိွသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ အမရပူရ - မင္းကြန္း - ပင္းယ - မကၡရာ ခရီးစဥ္ကို ကတိုက္ကရိုက္ စီစဥ္ရေလေတာ့သည္။

မနက္ဖန္သြားရန္ခရီးကို ယေန႔မွ ေကာက္ခါငင္ခါ စီစဥ္ရသျဖင့္ ကသီလင္တေတာ့ ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးသာျခင္း၊ တည္းခိုစရာေပါမ်ားျခင္း၊ ကားငွားရလြယ္ကူျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ကိစၥဝိစၥတို႔မွာ ေန႔တပိုင္းႏွင့္ ျပတ္ေလသည္။ အခက္အခဲဟူ၍ လည္ပတ္ရန္ေနရာမ်ားအား စာရင္းျပဳရန္သာ က်န္ေပေတာ့သည္။ ေလးဌာနသို႔ သြားလိုေသာစာရင္း ျပဳစုရသည္မွာလည္း တစ္ရက္ႏွင့္မျပတ္ ႏွစ္ရက္သို႔ကူးျပန္သည္။

ကၽြန္မတို႔ မႏၱေလးကားၾကီးကြင္းသို႔ ေရာက္ခ်ိန္မွာ နံနက္ ၅နာရီသာသာမွ်သာ ရိွေသးသည္။ မႏၱေလး၏ ေဆာင္းမနက္ခင္းသည္ ေလေဝွ႕လိုက္တိုင္း အေအးဒဏ္မခံႏိုင္ေသာ ကၽြန္မအား စိမ့္ကာသိမ့္ကာတုန္ရီေစသည္။ ကားဝင္းတြင္ ၾကာၾကာမေနႏိုင္ အငွားယာဥ္ျဖင့္ တည္းခိုရာသို႔ အေျပးႏွင္ရသည္။ ဟိုတယ္မွာ ကိုယ္စီသန္႔စင္ျပီးေသာ္ အခ်ိန္းအခ်က္ထားသည့္ အခ်ိန္အတိုင္း ဦးေက်ာ္မွ လာေရာက္ေခၚေဆာင္ကာ သြားလိုရာေနရာမ်ားသို႔ လိုက္လံပို႔ေဆာင္ေလေတာ့သည္။

အမရပူရသားဦးေက်ာ္သည္ ရိုးဂုဏ္အျပည့္ႏွင့္ မေနာျဖဴကာ ကားေမာင္းညင္သာက်င္လည္သည္။ ဦးေက်ာ္ (၀၉ ၉၇၆၆၆၇၇၂၄) ႏွင့္ ခ်ိတ္မိသည္မွာ တျမန္ႏွစ္က ေရးသားခဲ့ေသာ “လည္စရာေတြ မကုန္မခမ္းႏိုင္သည့္ မႏၱေလး” ေဆာင္းပါးအတြက္ ေရစက္ရိွခဲ့ဖူးေသာ ကိုမင္း (၀၉ ၂၂၂၅၈၃) ၏ အဆက္အသြယ္ႏွင့္ျဖစ္သည္။

မေသေသာျမိဳ႕အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း

ဤေနရာတြင္ အမရပူရျမိဳ႕အေၾကာင္း အက်ဥ္းမွ် ရွင္းျပရန္ လိုပါေသးသည္။ မေသေသာျမိဳ႕ဟု အဓိပၸာယ္ေဆာင္သည့္ အမရပူရျမိဳ႕ကို ဗဒံုမင္း (ေခၚ) ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ ၁၇၈၁ခု၊ ေအာက္တိုဘာလ ၁၀ရက္ေန႔တြင္ အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ့သည္။ ၁၇၈၃ခု၊ ေမလ ၁၂ရက္ေန႔တြင္ နန္းသိမ္းပြဲခံကာ မင္းေနျပည္ေတာ္အျဖစ္ အသက္ဝင္ေစပါသည္။ ယခုအခါ မွန္းဆမရေလာက္ေအာင္ ပ်က္ဆီးသြားျပီျဖစ္ေသာ ေရႊနန္းေတာ္ပံုသ႑ာန္ႏွင့္ မင္းခမ္းမင္းနားမ်ားကို ဗိုလ္ၾကီးမိုက္ကယ္ဆိုင္း၏ ေရးသားခ်က္မ်ားမွ ပံုေဖာ္ၾကည့္ႏိုင္ပါေသးသည္။

၁၇၉၅ခုတြင္ အိႏၵိယဘုရင္ခံခ်ဳပ္မွ ဗိုလ္ၾကီးမိုက္ကယ္ဆိုင္းအား အဂၤလိပ္ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ အမရပူရျမိဳ႕သို႔ ပထမဦးဆံုးအၾကိမ္ သံတမန္ ေစလႊတ္ခဲ့ဖူးသည္။ ယိုးဒယား - ျမန္မာ စစ္ပြဲေၾကာင့္ မိုက္ကယ္ဆိုင္းသည္ ဘိုးေတာ္ဘုရားအား အလြယ္တကူ ေတြ႕ခြင့္ရခဲ့သည္ေတာ့ မဟုတ္ေပ။ ၁လခြဲမွ် သေဘာၤေပၚတြင္ ေစာင့္ဆိုင္းေနခဲ့ရျပီး ျမန္မာဘုရင္တို႔၏ “အပူေဇာ္ခံေသာေန႔” ေရာက္မွသာ နန္းတြင္းသို႔ ဝင္ခြင့္ရသည္။

မိုက္ကယ္ဆိုင္း ဝင္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့ေသာအေဆာင္မွာ လႊတ္ေတာ္ေဆာင္ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္အား ၾကီးမားေျဖာင့္စင္းေသာ ကၽြန္းတိုင္ၾကီး ၇၈တိုင္မွ အေထာက္အကန္ျပဳထားသည္။ တိုင္လံုးမ်ားအဆံုးတြင္ ေရႊပိန္းခ် ရာဇမတ္ကြက္မ်ား ကာထားသည့္ အေဆာက္အအံုတစ္ခု ရိွေနသည္။ အေဆာက္အအံု၏ တံခါးကိုလည္း ေရႊပိန္းခ်ထားျပီး ဖြင့္၍ဝင္ေသာ္ ရာဇပလႅင္ကို တန္းတန္းမတ္မတ္ ျမင္ရသည္။ ခန္းမေဆာင္ထဲတြင္ မင္းညီမင္းသား၊ မွဴးၾကီးမတ္ရာမ်ား သူ႔ရာထူးႏွင့္သူ အစီအစဥ္တက် ထိုင္ေနၾကသည္။

မ်ားမၾကာမီ လွပေသာ ဆင္ၾကီးတစ္ေကာင္၏ ဦးကင္းထက္ယံ မင္းသားတစ္ပါး စီးကာဝင္လာသည္။ မင္းသား၏ အေနာက္ဘက္ ဆင္ေက်ာကုန္းေပၚတြင္ အေျခြအရံတစ္ဦး ပါလာကာ မင္းသားအား ေရႊထီးမိုးေပးထားသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ အိမ္ေတာ္ဝန္မ်ား လိုက္ပါလာသည္။ အိမ္ေတာ္ဝန္မ်ားသည္ ကတၱီပါဝတ္ရံုမ်ားကို ဆင္ျမန္းထားၾကျပီး ေရႊစလြယ္ပါ သိုင္းထားသည္။ အိမ္ေတာ္ဝန္အစုေနာက္မွာ လွံကိုင္တပ္သားမ်ား လိုက္ပါလာၾကသည္။

ေရွ႕ထြက္မင္းသား အခင္းအက်င္းျပီးေနာက္ သာ၍ရာထူးၾကီးေသာ ပုသိမ္မင္း၊ ေတာင္ငူမင္းႏွင့္ ျပည္မင္းတို႔မွ ပို၍ခမ္းနားေသာ အေဆာင္အေယာင္မ်ားျဖင့္ လွည့္လည္လာၾကသည္။

အိမ္ေရွ႕ဥပရာဇာမင္းသားမွာမူ ဗဟိုစည္မွ ဆယ့္ႏွစ္ေမာင္းတီးမွ ထြက္ေတာ္မူသည္။ အိမ္ေရွ႕မင္းသား နန္းေတာ္အနီးသို႔ ေရာက္ေသာအခါ ေသနတ္ကိုင္စစ္သည္ငါးရာႏွင့္ မဏိပူရကသည္းျမင္းသည္စုမွ အေလးျပဳဆီးၾကိဳရသည္။ အိမ္ေရွ႕စံသည္ ေရႊပိန္းခ်ေဝါႏွင့္ ၾကြလာျခင္းျဖစ္သည္။ ေနမထိုးေစရန္အတြက္ မွဴးမတ္တစ္ဦးမွ ေရႊပိန္းခ်ယပ္တစ္လက္ျဖင့္ ကာေပးထားသည္။ ေဘးဘယ္ညာတစ္ဖက္ဆီတြင္ ေရႊၾကယ္ပြင့္တို႔စီျခယ္ထားေသာ ေဗာင္းရစ္ကို ေဆာင္းထားသည့္ ပုဏၰားမ်ားက ေျခလ်င္လိုက္ပါလာၾကသည္။ အေနာက္တြင္မူ ကၾကိဳးတန္ဆာဆင္ထားသည့္ ဆင္မ်ား၊ ျမင္းမ်ား လိုက္ပါသည္။ ျပီးေသာ္ အျပာ၊ အနီ၊ အစိမ္း ယူနီေဖာင္းမ်ား ဝတ္ဆင္ထားသည့္ လွံကိုင္တပ္သား၊ ေသနတ္ကိုင္တပ္သားမ်ား ပါလာသည္။ မိုက္ကယ္ဆိုင္းသည္ သူ၏အေတြ႕အၾကံဳအရ ျမန္မာမင္းတို႔၏ မင္းခမ္းမင္းနားသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံရိွ ဟိႏၵဴမင္းမ်ား၏ အခမ္းအနားထက္ သာသည္ဟု မွတ္ခ်က္ေပးထားသည္။

ဤမွ်ဆိုလ်င္ အမရပူရနန္းေတာ္ႏွင့္ ဘိုးေတာ္ဘုရားမင္းလက္ထက္ မင္းခမ္းမင္းနားတို႔၏ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားပံုကို ပံုေဖာ္ႏိုင္ေလာက္ျပီ ထင္သည္။

၁) ေရႊတိုက္ေတာ္၊ ေငြတိုက္ေတာ္

ေငြတိုက္ေတာ္

ေရႊတိုက္ေတာ္

နန္းေတာ္ေဟာင္းရိွ ဘုရင့္ဘ႑ာတိုက္ျဖစ္ေသာ ေရႊတိုက္ေတာ္၊ ေငြတိုက္ေတာ္သည္ အဓိဌာန္ထက္ျမပုခက္ဘုရားႏွင့္ မနီးမေဝးတြင္ ရိွသည္။ အနည္းအက်ဥ္း ပ်က္ဆီးကာ၊ ျခံဳႏြယ္ပါးပါး ကြယ္ေနသည္မွတပါး ေရွးလက္ရာမပ်က္ ေကာင္းစြာ တည္ေနပါေသးသည္။

ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ ဘုရင့္ဘ႑ာေရႊေငြမ်ားကို စာရင္းႏွင့္တကြ သိမ္းဆည္းျခင္း၊ ထုတ္ယူျခင္းအမွႈထမ္းရသူကို ေရႊတိုက္ဝန္ဟု ေခၚၾကသည္။ ဘိုးေတာ္ဘုရားမင္းတရား၏ ကေနဦး ေရႊတိုက္ဝန္မွာ ေဇတသူရဘြဲ႕ခံဦးရြဲ ျဖစ္သည္။ သူ႔ေနာက္တြင္ ေနမ်ိဳးမဟာေက်ာ္ထင္မွ တာဝန္လႊဲယူကာ အမွဴထမ္းသည္။ ေရႊတိုက္ဝန္၏ လက္ေအာက္တြင္ ေရႊတိုက္စိုး၊ ေရႊတိုက္ၾကပ္၊ ေရႊတိုက္စာေရးတို႔ ရိွၾကသည္။

၂) အဓိဌာန္ထက္ျမပုခက္

အမရပူရျမိဳ႕ေဟာင္း၊ မွန္တန္းကြက္သစ္တြင္ တည္ရိွသည္။ ဘိုးေတာ္ဘုရားတည္သည္ဟုလည္း အယူရိွသလို၊ ပုဂံေခတ္ကတည္းက ရိွေနခဲ့သည္ဟုလည္း အယူရိွၾကသည္။ ျမပုခက္ဘုရားႏွင့္ ပတ္သတ္ျပီး မွတ္မွတ္သားသားျဖစ္စရာ အခ်က္အလက္မ်ား ရွာေဖြမရခဲ့ပါ။

၃) လင္ဇင္းကုန္းရိွ ထိုင္းဘုရင္ေဟာင္း ရွာပံုေတာ္

လင္ဇင္းကုန္းသည္ အမရပူရျမိဳ႕၏ အခ်က္အျခာက်ေသာေနရာျဖစ္သည့္ ေတာင္တမန္အင္း၏ အေနာက္ဘက္ျခမ္းတြင္ တည္ရိွေနျခင္းေၾကာင့္ မေရရာေသာအနာဂတ္ကို စိန္ေခၚေနရသည္။ ထိုေနရာသည္ သြားရလာရ လြယ္ကူလင့္ကစား ဝင္ေပါက္မသိလ်င္ ကခၽြတ္ကေခ်ာ္ႏိုင္လွသည္။ စည္ပင္ဝန္းကို ဘယ္မွပတ္၍ဝင္ေသာ္ အိမ္ကုပ္ကေလးမ်ားမွ စီး၍ ကာသည္။ တဖန္ ညာမွပတ္ေသာ္ ဝန္းခတ္ထားသျဖင့္ ေမာရျပန္သည္။ စူးစမ္းၾကည့္ေသာ္ ဝင္ေပါက္မွာ စည္ပင္ရံုးဝင္ေပါက္ဝ ျဖစ္လို႔ေနသည္။

ယခင္ကသုသာန္တစျပင္ ျဖစ္ေသာ လင္ဇင္းကုန္းအား ဖ်က္သိမ္းရန္ ၂၀၁၂ခုတြင္ မႏၱေလးစည္ပင္မွ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ေျမပံုမ်ားကို တူးေဖာ္ရာ ေရွးေဟာင္းေစတီပုထိုးမ်ား၊ အုတ္ဂူပ်က္မ်ား ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ ေပၚလာသည္။ ေနာင္တခ်ိန္ သမိုင္းဆိုင္ရာ သက္ေသအခ်က္အလက္မ်ား ျဖစ္လာႏိုင္ေသာ ထိုေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္မ်ားကို ျပည္တြင္းႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံရိွ ေရွးေဟာင္းသုေတသနပညာရွင္မ်ား၊ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားမွ လြန္မင္းစြာ စိတ္ဝင္စားၾကသည္။ ထိုင္းႏို္င္ငံမွ ေရွးေဟာင္းသုေတသီမ်ား ပါဝင္လာရျခင္းမွာ ေတြ႕ရိွထားေသာ အေဆာက္အဦးပ်က္မ်ားထဲမွ တစ္ခုတြင္ ထိုင္းဘုရင္ေဟာင္း ေက်ာက္ဘြားေဒါက္မဒူဝါး၏ အရိုးအိုးရိွရမည္ဟု ယူဆေသာေၾကာင့္ပင္။

အဂၤလန္ႏိုင္ငံ၊ လန္ဒန္ျပတိုက္ရိွ ျမန္မာ့ေရွးေဟာင္း ေရႊနန္းလက္သံုး ေဆးေရာင္စံု ပုရပိုက္ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္တြင္ “သကၤန္းဝတ္ျဖင့္ သံု႔ပန္းအျဖစ္ ေခၚေဆာင္လာသည့္ ယိုးဒယားဘုရင္၊ အမရပူရေရႊျမိဳ႕ေတာ္တြင္ ကြယ္လြန္သည့္အတြက္ ခမ္းၾကီးနားၾကီး သျဂိဳၤဟ္ျပီး လင္ဇင္းကုန္းသုသာန္တြင္ ျမႈပ္ႏွံသည္” ဟု ဆိုထားသည္။ ထိုအေထာက္အထားကို ကြယ္လြန္သြားျပီျဖစ္ေသာ သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္းမွ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ၌ ပညာသင္ၾကားစဥ္အခါက မွတ္တမ္းဓာတ္ပံု ရိုက္ယူလာခဲ့သည္။

ကၽြန္မအေနျဖင့္ စာေလးမည္ဆိုးပါေသာ္လည္း ထိုင္းဘုရင္ေဟာင္းတစ္ပါး အမရပူရျမိဳ႕တြင္ ေခါင္းခ်ရပံုကို ရွင္းျပခ်င္ပါေသးသည္။

ေက်ာက္ဘြားေဒါက္မဒူဝါး (ေခၚ) မင္းသားၾကီးဥတြန္ပံု (Uthumphon Mahaphon Phinit) သည္ အယုဒၶယမင္း Borommarachathirat III ၏ သားေတာ္ျဖစ္ျပီး ၁၇၅၇ခုတြင္ အိမ္ေရွ႕စံအျဖစ္ ခ်ီးျမွင့္ခံရသည္။ ခမည္းေတာ္ နတ္ရြာစံသျဖင့္ ၁၇၅၈ခုတြင္ အယုဒၶယထီးနန္းကို ဆက္ခံသည္။ အယုဒၶယမင္းတို႔၏ နန္းတြင္းေရးသည္လည္း ကုန္းေဘာင္မင္းတို႔၏ နန္းတြင္းေရးႏွင့္ မ်ားစြာမကြာလွေပ။ မင္းေျပာင္းမင္းလႊဲတြင္ အျခားမင္းညီမင္းသားမ်ားမွ ထၾကြျခင္း၊ နန္းတြင္းေရး မျငိမ္မသက္ျဖစ္ျခင္း စသည္တို႔ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ နန္းစံသက္ ႏွစ္လအၾကာတြင္ နန္းစြန္႔ရေလသည္။ ထိုမွတဖန္ ေနာက္တက္မင္း ျဖစ္လာေသာ Ekkathat ၏ အမိန္႔ျဖင့္ သာသနာ့ေဘာင္သို႔ ဝင္ရျပန္သည္။

၁၇၅၉ခုတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ စစ္ျဖစ္သျဖင့္ လူဝတ္လဲခံရကာ ေရွ႕တန္းထြက္ရသည္။ ၁၇၆၀ခုတြင္ ျမန္မာမင္းျဖစ္ေသာ အေလာင္းမင္းတရားမွာ ေရာဂါသည္းသျဖင့္ အယုဒၶယမွ ေရႊဘိုသို႔ အျပန္လမ္းတြင္ နတ္ရြာစံသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ယိုးဒယား - ျမန္မာ စစ္ပြဲျပီးကာ ဥတြန္ပံုလည္း သာသနာ့ေဘာင္ ျပန္ဝင္ရသည္။

၁၇၆၅ခု ဆင္ျဖဴရွင္မင္းလက္ထက္တြင္ တေက်ာ့ျပန္ ယိုးဒယား - ျမန္မာ စစ္ျဖစ္သည္။ ယခုအခါတြင္မူ ဥတြန္ပံုသည္ သာသနာ့ေဘာင္မွ မထြက္ေတာ့ေခ်။ ၁၇၆၇ခုတြင္ ယိုးဒယားတို႔ စစ္ရံႈးသျဖင့္ ဥတြန္းပံုသည္ ရဟန္းဝတ္ျဖင့္ပင္ အျခားမင္းညီမင္းသား၊ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားႏွင့္အတူ အင္းဝသို႔ သံု႔ပန္းအျဖစ္ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္ခံရသည္။ ဆင္ျဖဴရွင္မင္းသည္ ဥတြန္းပံုႏွင့္ အျခားယိုးဒယားလူမ်ိဳးသံု႔ပန္းမ်ားအား မႏၱေလးအနီးတြင္ ရြာတည္ကာ ေနေစသည္။

၁၇၉၆ခု ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္တြင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသျဖင့္ လင္ဇင္းကုန္း ၌ ဥတြန္ပံုအား ယိုးဒယားလူမ်ိဳးတို႔၏ ထံုးတမ္းစဥ္လာႏွင့္အညီ ခမ္းၾကီးနားၾကီး သျဂိဳၤဟ္ေပးခဲ့သည္။

ထိုင္း - ျမန္မာ ႏွစ္ႏိုင္ငံခ်စ္ၾကည္ေရးကို ေထာက္ရႈေသာအားျဖင့္ ထိုင္းဘုရင္ေဟာင္းအုတ္ဂူ ရွာေဖြမႈကို ၂၀၁၃ခု ေဖေဖာ္ဝါရီလတြင္ မႏၱေလးအစိုးရမွ ခြင့္ျပဳေပးခဲ့သည္။ ရံပံုေငြႏွင့္ တူေဖာ္မႈနည္းပညာမ်ားကို ထိုင္းႏိုင္ငံဘက္မွ ပံ့ပိုးထားသည္။ မတ္လတြင္ ထိုင္းဘုရင္ႏွင့္ ပတ္သတ္ေသာ အေထာက္အထားအခ်ိဳ႕ ရွာေဖြရရိွသည္။ ေတြ႕ရိွမႈမ်ားထဲတြင္ မွန္စီသပိတ္ အရိုးအိုးတစ္လံုးလည္းပါသည္။ အရိုးအိုးအား ထိုင္း - ျမန္မာ သုေတသနပညာရွင္မ်ား၊ ထိုင္းဘုရင္၏ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ား မ်က္ေမွာက္တြင္ ဖြင့္ၾကည့္ၾကသည္။

အတြင္း၌ မီးကၽြမ္းထားေသာအရိုးႏွင့္ အရိုးတြင္ကပ္ေနေသာ သဃၤန္းစ၊ ဘုန္းၾကီးခါးပန္းၾကိဳးတို႔ကို ေတြ႕ရသည္။ ဂူသြင္းထားပံုမွာလည္း ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔၏ အစဥ္အလာႏွင့္ ညီသျဖင့္ ထိုင္းဘုရင္ေဟာင္းရဟန္းေတာ္၏ အရိုးအိုးဂူျဖစ္ႏိုင္ေခ် မ်ားလွေပသည္။

၂၀၁၆ခုႏွစ္တြင္ အစိုးရအေျပာင္းအလဲ ျဖစ္လာခဲ့ျပီး စီမံကိန္းအေတာ္မ်ားမ်ားကို ယာယီရပ္ဆိုင္းခိုင္းခဲ့သည္။ ရပ္ဆိုင္းခံထားရေသာ စီမံကိန္းမ်ားထဲတြင္ ထိုင္းဘုရင္ေဟာင္း ရွာပံုေတာ္ စီမံကိန္းလည္း ပါဝင္ခဲ့ျပီး ယေန႔တိုင္ ေရွ႕ဆက္ႏိုင္ျခင္း မရိွေသးေပ။ ကၽြန္မအေနနဲ႔မူ ထိုင္းဘုရင္ေဟာင္း၏ အုတ္ဂူ ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ ထိုေနရာသည္ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ေကာင္းေသာ ေရွးေဟာင္းနယ္နိမိတ္တစ္ခုအေနျဖင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားသင့္သည္ဟု ယံုၾကည္သည္။ မေသခ်ာေသာ အနာဂတ္မ်ားႏွင့္ ထိုေနရာေလးအား ကာကြယ္ေပးေနေသာ တမၸဝတီ ဦးဝင္းေမာင္ႏွင့္ ပညာရွင္မ်ားအား ေလးစားမိပါသည္။

၄) မဟာဝိဇယရံသီ ပုထိုးေတာ္ၾကီး

အမရပူရျမိဳ႕၏ ၾကီးေလးၾကီးစာရင္းျဖစ္ေသာ ပုထိုးေတာ္ၾကီး၊ ေရႊဂူၾကီး၊ ေတာင္မင္းၾကီး ႏွင့္ ေက်ာက္ေတာ္ၾကီးထဲတြင္ မဟာဝီဇယရံသီေစတီသည္ ပုထိုးေတာ္ၾကီး အေနျဖင့္ ပါဝင္သည္။ ပုထိုးေတာ္ၾကီး၏ ထံုးျဖဴေဖြးသဃၤန္းအေရာင္သည္ ဖူးရသူအေပါင္းအား ရႊင္လန္းေစသည္။ သီရိလကၤာရိွ မဟာေစတီပံုစံကို မွီ၍ တည္ထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားဖူးတယ္။ ပထမပစၥယံတြင္ ပုဂံေခတ္စဥ့္ကြင္းလက္ရာ၊ ဒုတိယပစၥယံတြင္ ငါးရာ့ငါးဆယ္ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္ ေခါင္းစီးႏွင့္ ဇာတ္ကြက္မ်ား၊ တတိယပစၥယံတြင္ သမၺဳေဒၶဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ား ထည့္သြင္းတည္ထားသည္က ေလ့လာဖြယ္ေကာင္းသည္။

ပုထိုးေတာ္ၾကီးအား စစ္ကိုင္းမင္း (ေခၚ) ဘၾကီးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ ၁၁၈၁ခု၊ တန္ခူးလဆန္း၊ ၁၂ရက္ေန႔တြင္ စစ္ကိုင္းမင္းမွ ေရႊအုတ္ျမစ္ခ်ေပးခဲ့သည္။ ပုထိုးေတာ္ၾကီး တည္ထားေသာေနရာမွာ ဘိုးေတာ္ ဗဒံုမင္းလက္ထက္က အမရပူရျမိဳ႕တည္ ခုႏွစ္ဌာနျဖစ္ေသာ ျမိဳ႕ေတာ္၊
က်ံဳးေတာ္၊ နန္းေတာ္၊ ေက်ာင္းေတာ္၊ ကန္ေတာ္၊ ဂူေတာ္ ႏွင့္ ပိဋကတ္တိုက္ေတာ္မ်ားထဲမွ ေက်ာင္းေတာ္ေနရာဟု အယူရိွသည္။

၅) နဂါးရံုဘုရား

ျမဴေငြ႕ေနေသာေလထဲတြင္ ေရးေရးမွ် ေပၚေနေသာ ေစတီေဖြးေဖြးႏွင့္ နဂါးရံုဘုရားသည္ ထူးျခားေသာအသြင္သ႑ာန္ကို ေဆာင္သည္။ အမရပူရျမိဳ႕ နဂါးရံုဘုရား၏ ပန္းတေမာ့လက္ရာမ်ားကို ေရွးေခတ္အဂၤလိပ္သံအမတ္မ်ားကပင္ စံထား ခ်ီးက်ဴးေထာပနာျပဳၾကရသည္။ ကၽြန္မအတြက္လည္း တစ္သက္ႏွင့္တစ္ကိုယ္ ပထမဦးဆံုး ဖူး,ဖူးေသာ ေစတီပံုစံမ်ိဳး ျဖစ္သည္။

ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ဘုရားအျဖစ္ေရာက္ေတာ္မူျပီးေနာက္ မဟာေဗာဓိပင္အနီးရိွ ခုႏွစ္ဌာနေသာေနရာမ်ားတြင္ တစ္ေနရာလ်င္ ခုႏွစ္ရက္မွ် ဖလသမာပတ္ ဝင္စားေတာ္မူခဲ့သည္။ မုစလိႏၵအိုင္ေဘးရိွ က်ည္းပင္ရင္းတြင္ ဖလသမာပတ္ ဝင္စားေနစဥ္ မိုးသည္စြာရြာသည္။ ထိုအခါ မုစလိႏၵေရကန္ထဲမွာ ေနတဲ့ နဂါးမင္းဟာ ျမတ္စြာဘုရားအား ပါးပ်ဥ္းမိုးကာ မိုးလံုေစခဲ့ဖူးသည္။ ထိုအေၾကာင္းအရာမ်ားကို စိတ္မွန္းျဖင့္ ၾကည္ညိဳသဒၵါတိုးေစရန္ အလို႔ငွာ နဂါးရံုဘုရားမ်ား တည္ထားကိုးကြယ္ျခင္းဓေလ့ စတင္လာခဲ့သည္။

အမရပူရျမိဳ႕နဂါးရံုဘုရားကို သူေဌးကေတာ္တစ္ဦးမွ လွဴဒါန္းတည္ထားသည္ဟုသာ ဆိုထားၾကသည္။ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ႏွင့္ တည္ျဖစ္သည့္ အေၾကာင္းရင္းခံကိုမူ ရွာမရေခ်။

၆) မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး ခႏၶာဝန္ခ်ခဲ့ရာ မိုးကုတ္ဝိပႆနာမဂၤလာမဂၢင္ရိပ္သာ

ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တရားေဒသနာေတာ္ကို စက္ဝိုင္းပံုစံ ဆြဲျပီး ျမင္သာေအာင္ လမ္းညႊန္ျပသေပးခဲ့ေသာ ဆရာေတာ္ၾကီးမို႔ ၾကည္ညိဳရင္းစြဲ ရိွလွသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး၏ ေက်းဇူးဂုဏ္ကား ၾကီးမားသည္။ သြားရင္းလာရင္း ေက်ာင္းတိုက္ေရွ႕ေရာက္ေတာ့ ဦးေက်ာ္မွ “မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး ခႏၶာဝန္ခ်ခဲ့တာ သည္ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးေပါ့” ဟု ဆိုလာသျဖင့္ မွတ္မွတ္ရရ မွတ္တမ္းယူလာျဖစ္သည္။ အခြင့္သင့္လ်င္ တစ္ၾကိမ္ေလာက္ေတာ့ အတြင္းတိုက္သို႔ ဝင္ၾကည့္ခ်င္ပါေသးသည္။

၇) ေရႊၾကက္ယက္ဘုရား

ေရႊၾကက္ယက္ႏွင့္ ေရႊၾကက္က် ဘုရားႏွစ္ဆူ၏ အထုတၱပတၱိမွာ တဆက္တည္းပင္။ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ပါရမီျဖည့္စဥ္ တစ္ခုေသာဘဝ၌ ၾကက္မင္းျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္။ မင္းမုဆိုးတို႔ လိုက္ဖမ္းသျဖင့္ ၾကက္ေမာင္ႏွမတို႔ ထြက္ေျပးၾကရာ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ေဝးလံေခါင္သီေသာေဒသဆီသို႔ ေရာက္သြားသည္။ ဤသို႔ႏွယ္ ျမစ္အနီးေရာက္လာၾကျပီး ျမစ္ကိုျဖတ္၍ ပ်ံရာ ေနာင္တြင္ ေရႊၾကက္က်ဘုရား တည္ျဖစ္လာမည့္ ေတာင္ကမူေပၚသို႔ က်သည္။ ထိုေနရာသည္ ဝဲဂယက္သံသို႔ ဆူညံသျဖင့္ ေကာင္းစြာမေနႏိုင္။ အျခားေတာင္ထိပ္တစ္ဖက္သို႔ ပ်ံသန္းရျပန္သည္။ လွည့္ပတ္ၾကည့္ေသာ္ က်င္လည္က်က္စားရန္ အခြင့္သာသျဖင့္ ေနာင္တြင္ ေရႊၾကက္ယက္ဘုရား တည္ျဖစ္လာမည့္ ေနရာတြင္ အစာမ်ားကို ယက္ကာယက္ကာ ရွာေဖြစားေသာက္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကေလသည္။

ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၁၈ခုအၾကာတြင္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းသည္ ၾကက္မင္းအစာယက္ခဲ့ေသာေနရာႏွင့္ ဝဲပ်ံက်ခဲ့ေသာေနရာတို႔တြင္ ေစတီႏွစ္ဆူတည္ထားခဲ့သည္။

၈) ေရႊၾကက္က်ဘုရား

ေရႊၾကက္က်ဘုရားမွ ဧရာဝတီျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္ရေသာ ရႈခင္းမွာ သာလွသည္။ ဝါက်င္က်င္ ျမစ္ေရကိုမိုးကာ ထိုးထားေသာ တံတားေဟာင္းမွာ ေနေရာင္ေအာက္တြင္ ဇရာကိုအံတုကာ ထည္ထည္ဝါဝါရိွသည္။ ေလွၾကီးေလွငယ္ အသြယ္သြယ္တို႔ တံတားေအာက္မွ အစုန္၊ အဆန္ ခုတ္ေမာင္းသြားလာေနၾကသည္။ ေရယာဥ္မ်ားသည္ ျမစ္အတြင္း ဟိုတစ္ကြက္သည္တစ္ကြက္ ေပၚထြန္းေနေသာ သဲကၽြန္းမ်ားကို ေရွာင္ကာကြင္းကာ ေမာင္းရသည္။ ျမစ္ကမ္းစပ္ သဲေသာင္ယံတြင္ ကူလီအခ်ိဳ႕ သေဘၤာေပၚမွ ကုန္စည္မ်ားကို ကုန္တင္ကားၾကီးမ်ားေပၚသို႔ တင္ေပးေနသည္။ ကုန္အျပည့္ႏွင့္ ကားၾကီးအခ်ိဳ႕သည္ သဲလမ္းမွ ကတၱရာလမ္းမၾကီးဆီသို႔ လႈပ္လီလႈပ္လဲ့ ေမာင္းကာသြားၾကသည္။ ကားၾကီးမ်ားအေနာက္တြင္ ဖုန္လံုးမ်ားက အမႈန္တန္းကာ က်န္ခဲ့သည္။ ေနကပူပူ ေခၽြးတလံုးလံုးႏွင့္ အလုပ္လုပ္ေနၾကပံုမွာ ဘဝသရုပ္ေဖာ္ ဇာတ္ကြက္တစ္ကြက္ကို ၾကိဳးစားပမ္းစာ ကျပေနၾကသည္ႏွင့္ တူသည္။

ယခုတစ္ေခါက္ အမရပူရခရီးစဥ္သည္ မ်ားမ်ားစားစား မရေသာ အခ်ိန္ကို ငဲ့ရသျဖင့္ စံုစံုလင္လင္ေတာ့ မရိွလွေပ။ က်န္ရိွေသာ ေဒသသံုးခုျဖစ္သည့္ မင္းကြန္း၊ ပင္းယ ႏွင့္ မကၡရာ ကိုေတာ့ျဖင့္ ေနာက္မ်ားမွသာ သီးသန္႔ခြဲကာပိုင္းကာ ေရးသားပါေတာ့မည္ဟု ဆိုရင္း ေတာ္ေသးျပီ။

Ref: သမိုင္းထဲကမႏၱေလး - မႏၱေလးထဲကသမိုင္း (ဦးျမသန္းတင့္)၊ ေရႊၾကက္ယက္၊ ေရႊၾကက္က် သမိုင္းေက်ာက္စာ၊ Uthumphon (Wikipedia)၊ မဟာဝီဇယံသီပုထိုးေတာ္ၾကီးဘုရားသမိုင္း (ေဒၚရွင္)

မွတ္ခ်က္။ ။ လြတ္လပ္စြာ Share ႏိုင္ပါေသာ္လည္း ေက်းဇူးျပဳျပီး ေပ့ခ်္မ်ားမွ ပံုအားလည္းေကာင္း၊ စာအားလည္းေကာင္း၊ ပံုႏွင့္စာအားလည္းေကာင္း ကူးယူေဖာ္ျပျခင္းမ်ိဳး မျပဳလုပ္ၾကပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။

Chan Myae Ei - #travellerchan

#amarapura #mandalay #myanmar

Copyright © 2020 Traveller Chan. All Rights Reserved.