History

Without history, there would be no future.

ေအာင္ေက်ာ္လွဝင္း ရုပ္စံုခင္း

ကုန္းေဘာင္ေခတ္က သူေဌးၾကီးဦးဘုိးၾကည္တစ္ေယာက္ သုဓမၼာဂိုဏ္းေထာက္ ေတာရဆရာေတာ္ ဦးဂုဏအား အထူးၾကည္ညိဳလွတယ္။ လက္ထဲမွာလည္း ေငြရႊင္တုန္း၊ သဒၵါတရားကလည္း ထက္သန္တုန္း ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးတစ္ေဆာင္ေလာက္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းလိုက္ခ်င္ပါဘိ။ ေျပာေနၾကာေရာ့မယ္… သက္ဦးဆံပိုင္ပါတဲ့ ဘုရင္မင္းတရားၾကီးဆီ အခြင့္ေတာင္း ေလွ်ာက္တင္အံုးမွပါပဲ။ သီေပါမင္းတရားၾကီး ကိုယ္တိုင္လည္း ၾကည္ညိဳရင္းစြဲရိွတဲ့ ဆရာေတာ္မို႔ ခြင့္ျပဳတန္ေကာင္းပါရဲ႕။

စေလရုပ္စံုေက်ာင္းဒါယကာ သူေဌးၾကီးဦးဘုိးၾကည္

အခြင့္ရေတာ့လည္း တံခါးေလးစင္းတပ္ အိမ္ေတာ္ပံု ေဆာက္လုပ္ခြင့္ ျပဳသတဲ့။ ဒါေတြကလည္း ဆရာေတာ္ဘုရားရဲ႕ သီလဂုဏ္၊ သမာဓိဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္ေတြေၾကာင့္ပဲ မဟုတ္ေပေလာ။ ဘုန္းသမၻာအရိွန္အဝါ ၾကီးမားတဲ့ ဆရာေတာ္ေတြအတြက္သာ ေဆာက္လုပ္ခြင့္ေပးတဲ့ ေက်ာင္းေတာ္မ်ိဳးေပပဲ။

ေက်ာင္းေတာ္ေဆာက္ရေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ အခမ္းနားဆံုးလည္း ျဖစ္ခ်င္မိသား။ သည္လိုဆိုေတာ့ သစ္တကာ့သစ္မွာ အဖိုးတန္လွပါတဲ့ ကၽြန္းသစ္ေတြကို သံုးရမွာေပါ့။ သစ္အတြက္လည္း ပူရန္မရိွ။ မင္းတရားၾကီးက ရခိုင္ရိုးမအစပ္မွာ ကၽြန္းသစ္ေတြကို အခြန္ေတာ္မရိွ အခမဲ့ ခုတ္ယူခြင့္ျပဳေပတယ္။ ဗိသုကာဆရာနဲ႔ လက္သမားဆရာေတြကိုေတာ့ စလင္းျမိဳ႕နယ္ တေညာင္ရြာ (စေညာင္ရြာ)က ငွားရမယ္။ ေက်ာင္းေတာ္လွပဖို႔ ပန္းပုဆရာကိုေတာ့ ပခုကၠဴ၊ ေရစၾကိဳျမိဳ႕က ငွားလိုက္မယ္။

ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ၁၂၄၄ခုမွာ စေဆာက္ၾကေတာ့တာပါပဲ။ မွတ္ရလြယ္ေအာင္ “ေအာင္ေက်ာ္လွဝင္း ရုပ္စံုခင္း” ဟု မွတ္ေလကြဲ႕။ ေက်ာင္းေဆာက္ေနရင္း တတိယ အဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ ျဖစ္သြားတာကတစ္ေၾကာင္း၊ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူတာကတစ္ေၾကာင္း အေၾကာင္းေၾကာင္းရယ္ေၾကာင့္ ကိုလိုနီေခတ္ ၁၂၅၄ခုမွပဲ ျပီးေလတယ္။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၄ - ၁၂၅၄

ေခတ္ေျပာင္းေခတ္လႊဲမွာ ေဆာက္ခဲ့ေပမယ့္လည္း စေလရုပ္စံုေက်ာင္းဟာ ဆိုရင္ျဖင့္ ရတနာပံုေခတ္လက္ရာမ်ားရဲ႕ စံ အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရေလာက္ေအာင္ လက္ရာေျပာင္ေျမာက္လွေပတယ္။ လံုးပတ္ ၆ေပရိွတဲ့ ကၽြန္းတိုင္လံုးေပါင္း ၁၅၄တိုင္ကို သံုးထားခဲ့တယ္။ ပန္းပဲသံ အေသးဆံုးဆိုတာေတာင္ ၁လက္မခြဲ ရိွသတဲ့။ ေက်ာင္းဦးျပသာဒ္၊ စႏုေဆာင္၊ ေဆာင္ပု၊ ေဆာင္လွ (ေဇတဝန္ေဆာင္)၊ ေဆာင္မ၊ ခံုးေဆာင္၊ အေနာက္ေဆာင္၊ စၾကၤံသြားလမ္း၊ လသာေဆာင္ စသည္ျဖင့္ အေဆာင္အေဆာင္ အခန္းခန္းႏွင့္ ခမ္းနားလွပါဘိ။ စၾကၤံတိုင္ထိပ္က တိုင္ဖံုးမ်ားကို သဲေက်ာက္ျဖင့္ ငံုျပီး မင္းသား၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ ဂမၻီရုပ္မ်ား ထုဆစ္ထားလိုက္ေသးတယ္။ အုတ္ေလွကားက ေလးစင္းေတာင္ရိွတာ။ ေလွကားတစ္စင္းစီမွာ နယားရုပ္ႏွစ္ေကာင္စီ ထြင္းထုထားတယ္။ ေျမာက္ဘက္ေလွကားမွ နယားရုပ္ေတြက ပါးစပ္ဖြင့္ထားျပီး ေတာင္ဘက္ေလွကားမွ နယားရုပ္ေတြက ပါးစပ္ပိတ္ထားၾကတာကေတာ့ ထူးျခားတယ္ကြဲ႕။ ဤမွ်လွပခမ္းနားပါတဲ့ ရုပ္စံုေက်ာင္းေတာ္ၾကီးဟာ အလ်ား ၁၅၂ေပ၊ အနံ ၇၆ေပ ရိွတယ္။ ေၾသာ္… ေမ့လို႔ ေတာရေက်ာင္းတို႔၏ အစဥ္အလာအတိုင္း မီးတင္းကုပ္လည္း ပါသတဲ့။ ခုေတာ့ျဖင့္ မီးတင္းကုပ္က ပ်က္ဆီးသြားျပီမို႔ ေတြ႕ရေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။

အလ်ား ၁၅၂ေပ၊ အနံ ၇၆ေပရိွေသာ စေလရုပ္စံုေက်ာင္း
ေျမာက္ဘက္ေလွကားမွ ပါးစပ္ဖြင့္ နယားရုပ္မ်ား

အေျပာင္ေျမာက္ဆံုးကေတာ့ ပန္းပုလက္ရာေတြပါပဲ။ ဆရာေတာ္ဦးဂုဏကိုယ္တိုင္ ေရြးျခယ္ေပးထားတဲ့ ငါးရာ့ငါးဆယ္ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္ႏွင့္ ဓမၼပေဒသာဇာတ္ေတာ္ထဲက ေကာင္းႏိုးရာရာ ဇာတ္ေတာ္ေတြကို ပန္းပုထုဆစ္ထားၾကတာ။ ပန္းပုေတြ ထုဆစ္ထားခဲ့တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကလည္း မြန္ျမတ္ေပတယ္။ ေက်ာင္းထိုင္ရဟန္းေတြနဲ႔ ွေက်ာင္းေတာ္လာဧည့္ပရိတ္သတ္ေတြ အေနနဲ႔ ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္ ပန္းပုေတြၾကည့္ျပီး သံေဝဂ ရေစခ်င္သတဲ့။

ကိေလသာေႏွာင္အိမ္။ ။ လက္ရာေျမာက္ခ်က္က အႏုစိတ္ေနတာပဲ
ရတနာပံုေခတ္အိမ္ေစ်းဆိုင္။ ။ ျမင္းတင္းကုတ္ေလးေတာင္ ပါလိုက္ေသး
ျမန္မာ့ရက္ကန္း။ ။ ထိုင္ျပီးယက္ကန္းယက္ေနသူရယ္၊ ခ်ည္ယက္ကန္းစေကို ထိန္းကိုင္ေပးေနသူရယ္နဲ႔ အေသးစိတ္လိုက္တာ
သိဝိမင္းႏွင့္ ဥမၼာဒႏၱီဇာတ္
ဥပတိႆႏွင့္ ေကာလိတတို႔ ေတာင္ထိပ္ပြဲ ဆင္ႏႊဲေနပံု၊ ညာဘက္က မပဋာဇာတ္
အရွင္ေရဝတ ရဟန္းမျပဳခင္က မဂၤလာေဆာင္ အျပန္ခန္း
မဟာဓနသူေဌးသားႏွင့္ ေသေသာက္ၾကဴးမ်ား
မဆာဝါႏွင့္ မိဘမ်ားရယ္၊ ရဟန္ဥပကႏွင့္ မဆာဝါရယ္ ပန္းပုရုပ္မ်ား
ေရွးက ပိဋိကတ္ေတြ ဗုဒၶက်မ္းဂန္ေတြ သိမ္းဆည္းတဲ့ စာတိုက္ ေသတၱာၾကီး
ေရွးက ပိဋိကတ္ေတြ ဗုဒၶက်မ္းဂန္ေတြ သိမ္းဆည္းတဲ့ စာတိုက္ေသတၱာၾကီး
ေရွးေဟာင္းဘီဒို

နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္ျဖင့္ ေရွးျမန္မာတို႔၏ ဗိသုကာ ပန္းပုလက္ရာေတြဟာ မေခလွေၾကာင္း အၾကြားပိုရင္း က်န္းမာတုန္း သြားေလ့လာၾကဖို႔ ႏိုးေဆာ္ရင္း ေတာ္ေသးျပီ။

အဆံုးထိ ဖတ္ေပးလို႔ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ၾကပါေစ။

Chan Myae Ei
#travellerchan

Copyright © 2019 Traveller Chan. All Rights Reserved.