History

Without history, there would be no future.

ကၽြန္းေပၚမွအိမ္ကေလး

“ကၽြန္းေပၚမွအိမ္ကေလး” ဆိုေတာ့ ခ်မ္းတစ္ေယာက္ ေႏြပူပူၾကီး ဘယ္ဆီမ်ား ေျခဆန္႔ေနပါလိမ့္ဆိုျပီး မထင္လိုက္ပါနဲ႔လို႔။ ရန္ကုန္ေႏြ ပူလြန္းလို႔ အိမ္ထဲကအိမ္ျပင္ေတာင္ မထြက္ႏိုင္ဘူးရယ္။ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ထဲမွာတင္ ရိွတဲ့ သည္အိမ္ေလးကိုေတာင္ စိတ္ဝင္စားလြန္းအားၾကီးလို႔သာ အားခဲျပီး သြားရတာ။

ကမၻာေအးဘုရားလမ္း (ကုကၠိဳင္းလမ္း) ႏွင့္ တကၠသိုလ္ရိပ္သာလမ္းေထာင့္မွာ ရိွတဲ့ သည္အိမ္ဝန္းၾကီးက ခုႏွစ္ဧကေတာင္က်ယ္တယ္ေရာ။ လူအေတာ္မ်ားမ်ား ဝန္းအေရွ႕က ျဖတ္သြားၾကဖူးေပမယ့္ အထဲမွာ ကိုလိုနီေခတ္ရွားပါးလက္ရာ ငါးထပ္တိုက္အိမ္ေတာ္ၾကီးတစ္ခုရိွတာ သိပ္မသိၾကဘူးရယ္။ ကပ္ကပ္ျပီး ေက်ာ္သြားၾကတာ အမ်ားသားေပါ့။ ခ်မ္းလည္း ခုမွေရာက္ဖူးတာ။

အိုင္ယာလန္ဖြား အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးစာေရးဆရာ Maurice Collis ေရးသားထားတဲ့ "Lords of the Sunset" ဆိုတဲ့စာအုပ္ထဲမွာ "ကၽြန္းေပၚမွအိမ္ကေလး" အေၾကာင္းကို အတိုခ်ဳပ္ေလး ပ်ိဳးထားတယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္ခရီးမစခင္ ရန္ကုန္မွာေနစဥ္အတြင္း သည္အိမ္ေတာ္ၾကီးမွာ သူေနထိုင္ခဲ့တယ္ေပါ့။ စာအုပ္ရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းအရာကေတာ့ ရွမ္းျပည္နယ္ဘက္ခရီးသြားအေတြ႕အၾကံဳ ေတြပါ။

Maurice Collis ညႊန္းထားတဲ့ “ကၽြန္းေပၚမွအိမ္ကေလး” ကို ေဒသခံေတြက “ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္” လို႔ နာမည္ေပးထားၾကတယ္။ အေရွ႕တိုင္းႏွင့္ အေနာက္တိုင္း ဗိသုကာလက္ရာေတြ တြဲစပ္ထားတဲ့ အိမ္ၾကီးက ခမ္းနားလြန္းလို႔ နန္းေတာ္နဲ႔ေတာင္ တင္စားရပါတယ္တဲ့။ ကိုလိုနီေခတ္မွာ ျခံဝန္းက်ယ္ၾကီးနဲ႔ ငါးထပ္လံုးခ်င္းတိုက္ဆိုလို႔ ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္ပဲ ရိွမွာပါေလ။ ဒါေတာင္ ေျမေအာက္ခန္းတစ္ထပ္ကို ထည့္မတြက္ထားဘူးရယ္။

“ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္” လို႔ ေခၚရတဲ့အေၾကာင္းရင္းက ျမန္မာျပည္ဖြား တရုတ္လူမ်ိဳး သူေဌးၾကီး လင္ခ်င္းေခ်ာင္း (Lim Chin Tsong) ေနထိုင္ခဲ့လို႔ပါတဲ့။ လင္ခ်င္းေခ်ာင္းရဲ႕ ဘဝဇာတ္ခံုက စိတ္ဝင္စားဖြယ္ရာ အျပည့္ႏွင့္ေပါ့။

လင္ခ်င္းေခ်ာင္း (Lim Chin Tsong) ရဲ႕ ဖခင္က တရုတ္ျပည္ဖြား လင္ဆူးဟန္ (Lim Soo Hean) ပါတဲ့။ ၁၈၆၁ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာျပည္ထဲသို႔ ေရလမ္းကေန ဝင္လာတာ။ လင္ဆူးဟန္ (Lim Soo Hean) က စာမတတ္ဘူးရယ္။ ဒါ့အျပင္ ပိုက္ဆံလည္း မရိွပါဘူး။ သုညဘဝကေန အထက္ျမန္မာျပည္နဲ႔ ေအာက္ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ ဆန္ႏွင့္ပဲမ်ိဳးစံု ကုန္ကူးသန္းရင္း ခ်မ္းသာလာတာ။ အဲ့တုန္းက ေအာက္ျမန္မာျပည္က အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာ။ အထက္ျမန္မာျပည္ကေတာ့ မင္းတုန္းမင္းရဲ႕ အာဏာစက္ထဲမွာေပါ့။

ေနာက္ေတာ့ လင္ခ်င္းေခ်ာင္း (Lim Chin Tsong) ကို ေမြးတယ္။ လင္ဆူးဟန္ (Lim Soo Hean) ဟာ ကုန္ကူးသန္းရင္း အဂၤလိပ္စာက အေရးပါေၾကာင္း သေဘာေပါက္လာတယ္။ ဒါနဲ႔ သူ႔သားကို St. Paul’s School (ဗိုလ္တေထာင္ ၆) မွာ ေက်ာင္းထားတယ္။ အထက္တန္းျပီးေတာ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ ေကာလိပ္ဆက္တက္ေစတယ္။

လင္ခ်င္းေခ်ာင္း (Lim Chin Tsong) အသက္ ၁၈ႏွစ္၊ ၁၈၈၅ခုမွာ သူ႔အေဖ ကြယ္လြန္သြားတယ္။ အခ်ိဳ႕စာေတြထဲမွာ ၁၈၈၈ခုမွာ ဆံုးတာလို႔ ေရးထားတယ္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ေကာလိပ္ကထြက္ျပီး ဖခင္ရဲ႕စီးပြားေရးကို လက္လႊဲယူလိုက္ရပါတယ္လို႔။ သူ႔လက္ထက္မွာ စီးပြားေရး တဟုန္ထိုး တိုးတက္လာလိုက္တာ စင္ကာပူ၊ ေဟာင္ေကာင္၊ ပီနန္ကၽြန္း အျပင္ အျခားႏိုင္ငံေတြအထိပါ ကုန္ကူးသန္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေရနံလုပ္ငန္း လုပ္ခြင့္ရတဲ့ တစ္ဦးတည္းေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားသူေဌးျဖစ္ခဲ့တာကေတာ့ သူ႔ရဲ႕ ၾကီးမားတဲ့ေအာင္ျမင္မႈတစ္ခုပါပဲ။

ခ်မ္းသာမႈႏွင့္အတူ အလွဴအတန္းလည္း ရက္ေရာလို႔ ဂုဏ္သတင္းလည္း ေက်ာ္ေစာတယ္။ ထင္ရွားတဲ့ အလွဴအတန္းေတြက ဂ်င္မခန္ဒါ သားဖြားေဆးရံု တည္ေထာင္ရာမွာ မတည္ေငြ အမ်ားဆံုး ထည့္ခဲ့တာရယ္၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေဆာက္လုပ္ရာမွာ လွဴဒါန္းေငြ ထည့္ခဲ့တာေတြရယ္ပါ။ ၁၉၁၉ခုမွာ ျဗိတိသွ်အင္ပါယာဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘြဲ႕တစ္မ်ိဳးျဖစ္တဲ့ OBE ဘြဲ႕ ခ်ီးျမွင့္ခံရပါတယ္။

လူလတ္ပိုင္းအရြယ္ေရာက္ေတာ့ သူက ခမ္းခမ္းနားနားအိမ္ေတာ္ၾကီး တစ္လံုး ေဆာက္ခ်င္လာတယ္။ ၁၉၁၅ခုမွာ ေအာက္ခံအဂၤလိပ္အုတ္တိုက္ေပၚမွာမွ တရုတ္ဘံုေက်ာင္း အဆင့္ဆင့္ ဆင့္ထားဟန္ အိမ္ေတာ္ၾကီးတစ္လံုးကို စေဆာက္ေတာ့တယ္။ ဗိသုကာဒီဇိုင္းနဲ႔ အိမ္အတြင္းအလွဆင္ဖို႔အတြက္ အဂၤလန္ႏိုင္ငံအထိေတာင္ သြားေရာက္ေလ့လာ ဝမ္းျခမ္းခဲ့တာတဲ့။ အိမ္ေတာ္အတြက္ ကုန္က်ေငြ စုစုေပါင္း ရူပီေငြ ႏွစ္သန္းႏွစ္ေသာင္းေတာင္ သံုးခဲ့တာ။ ၁၉၁၈ခုမွာ ျပီးစီးတယ္။ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ၁၉၁၉လို႔ ေျပာၾကတယ္။

အိမ္ေတာ္ထဲမွာ တရုတ္ေၾကြထည္ေတြ၊ ေျပာင္လက္ေနတဲ့ ၾကမ္းခင္း၊ ပါရွန္းေကာေဇာ၊ ပန္းခ်ီပညာရွင္ၾကီး ဦးဘဥာဏ္ရဲ႕ ပန္းခ်ီလက္ရာေတြ၊ ကႏုတ္ပန္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေၾကြထည္ျမႈပ္ထားတဲ့ တိုင္လံုးၾကီးေတြနဲ႔ ခမ္းနားလြန္းအားၾကီးပါေပတယ္။

ကံတရားက ထူးဆန္းတယ္။ အခိုင္အမာျဖစ္ေနတဲ့ သူ႔ရဲ႕ လုပ္ငန္းေတြဟာ ၁၉၂၁ခုမွာ ေအာက္ေျခယိုင္နဲ႔လာတယ္။ ျဗိတိသွ်အစိုးရက ဆန္တင္ပို႔ေရာင္းခ်မႈကို အိႏၵိယႏိုင္ငံမွအပ မည့္သည့္ႏိုင္ငံကိုမွ် ေရာင္းခ်ခြင့္မျပဳ ဆိုျပီး ေပၚလစီအသစ္ ထုတ္လိုက္တာ။ အဲ့သည့္မွာ ဆန္ေစ်းေတြ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ က်ဆင္းကုန္တယ္။ ေစ်းကြက္ပ်က္လို႔ ဒုကၡေရာက္ေနခ်ိန္မွာ ေရနံလုပ္ပိုင္ခြင့္ BOC ကုမၸဏီကိုယ္စားလွယ္ အျဖစ္ကေန ရုပ္သိမ္းလိုက္ျပန္တယ္။ ထိုအခ်ိန္မွစျပီး သူ႔ရဲ႕စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ လံုးဝဥသံု ျပိဳလဲပ်က္ဆီးသြားေတာ့တာပါပဲ။ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြ အကုန္ေရာင္းခ်၊ ေငြေၾကးေတြေခ်းငွားျပီး ဆင္းရဲသားဘဝျဖင့္ စိတ္ပင္ပန္းၾကီးစြာ ျဖတ္သန္းရေတာ့တယ္။

၁၉၂၃ခုႏွစ္မွာေတာ့ သူဟာ ေလာကဓံရဲ႕ အထုအေထာင္းကို ေက်ာခိုင္းျပီး လူ႔ေလာကၾကီးထဲကေန ထြက္ခြာသြားရေလျပီ။ သူ႔ရဲ႕ က်န္ဘဝတေလွ်ာက္လံုး စည္းစိမ္ခံစားရင္း က်က်နနေနမယ္လို႔ ရည္ရြယ္ျပီး အခိုင္အမာတည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့အိမ္ေတာ္ၾကီးမွာ သူဟာ သိပ္ေတာင္ မေနသြားခဲ့လိုက္ရရွာဘူး။ သူ႔ရဲ႕ဖခင္ဟာ သုညဘဝကေနစျပီး ကုန္သည္သူေဌးၾကီး ျဖစ္လာတယ္။ သူ႔လက္ထက္မွာ သူ႔အေဖ၏ ေအာင္ျမင္မႈထက္ေက်ာ္ျပီး ႏိုင္ငံရပ္ျခားထိ ကုန္ကူးသန္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ နိဂံုးမွာေတာ့ သုညဘဝကို ေက်ာ္လြန္ျပီး အေၾကြးပါတင္ခဲ့ေလတယ္။

အိမ္ေတာ္ၾကီးကို ဂ်ပန္လူမ်ိဳးတစ္ေယာက္က အေၾကြးနဲ႔ သိမ္းသြားလို႔ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့မိသားစုဝင္ေတြလည္း မေနလိုက္ရျပန္ဘူး။ ၁၉၄၁ - ၁၉၄၅ ေရာက္ေတာ့ ဂ်ပန္ေတြက ေရဒီယိုအသံလႊင့္ဌာနအျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့ၾကတယ္။ ဂ်ပန္ဆုတ္ေတာ့ အိႏၵိယလူမ်ိဳး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္တစ္ေယာက္ လက္ထဲေရာက္ျပန္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ျပည္သူပိုင္းသိမ္းခံရတယ္။ ၁၉၅၀မွာ ကေမၻာဇရိပ္သာနာမည္နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ဧည့္ေဂဟာအျဖစ္ သံုးခဲ့ျပန္တယ္။ ထို႔ေနာက္ပိုင္းကစျပီး ခုအခ်ိန္ထိ ယဥ္ေက်းမႈဝန္ၾကီးဌာနလက္ေအာက္မွာ ရိွေနတာပါ။

ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္
အိမ္ေတာ္တြင္းသို႔ ဝင္ရသည့္ ပင္မအိမ္ေပါက္ဝ
အိမ္ေတာ္ရဲ႕ ေျမညီထပ္ကေနျပီး ေတြ႕ရတဲ့ ပထမထပ္ျမင္ကြင္းပါ။ ေအာက္ေျခတိုင္လံုးေတြက လူတစ္ေယာက္ဖက္စာမကကို ၾကီးမားပါတယ္။ တိုင္ထဲမွာ ေၾကြစေတြ ျမႈပ္ထားတဲ့အတြက္ တလက္လက္ေလး ျဖစ္ေနေသးတယ္။ အလင္းအား မႏိုင္လို႔ ပံုထြက္က သိပ္မေကာင္းဘူး ဆိုေပမယ့္ အျပင္မွာ သည့္ထက္ အမ်ားၾကီး ပိုခမ္းနားပါတယ္။
အိမ္ေတာ္၏ ပထမထပ္မွ ဒုတိယထပ္သို႔ တက္ရသည့္ ေလွကားခြင္
ပထမထပ္ရိွ နံရံေပၚမွာ ေရးဆြဲထားသည့္ ပန္းခ်ီကားႏွင့္ ခုလို ဓာတ္ပံုေတြ ရိုက္လို႔ရတယ္။
ပန္းခ်ီေတြကို နံရံေပၚမွာကို ေရးဆြဲထားတာ။ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္တိုင္းက တရုတ္ရိုးရာ အေငြ႕အသက္ေတြကို ခံစားရေစတယ္။
သစ္ကိုထြင္းထားတဲ့ ပန္းလက္ရာေတြက အႏုစိတ္ႏွင့္ အံ့မခမ္း ျမတ္ႏိုးဖြယ္ေကာင္းလွတယ္။
အိမ္မၾကီးေဘးရိွ အေဆာင္တစ္ခု
အိမ္ေရွ႕ခပ္လွမ္းလွမ္းရိွ ျခံဝန္းထဲမွ ေရကန္ငယ္
ေရကန္ဘက္သို႔ ဆင္းရသည့္ အုတ္ေလွကားထစ္မ်ား

၂၀၁၅ခုမွာ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္လိုက္ျပီး ပုဂၢလိကငွားရမ္းျခင္းမ်ိဳးကို တားျမစ္ထားပါတယ္။ ခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ႏွစ္၁၀၀ သက္တမ္းေက်ာ္ေနျပီ ျဖစ္သလို အႏုပညာသင္တန္းေက်ာင္းအျဖစ္ ဖြင့္လွစ္ထားတာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

လင္ခ်င္းေခ်ာင္း (Lim Chin Tsong) ေနထိုင္ခဲ့စဥ္ကလို ၾကမ္းခင္းေတြဟာ ေျပာင္လက္မေနေတာ့ဘူး။ ေၾကြထည္ပစၥည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးဆိုတာလည္း ရိွမေနေတာ့ဘူး။ ေဆးသားအေရာင္ေတြလည္း မစိုေျပေတာ့ဘူး။ နံရံမွေရးဆြဲထားတဲ့ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားမွတပါး ပန္းခ်ီကားေတြ မ်ားမ်ားစားစား မရိွေတာ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ထုထည္အခိုင္အမာႏွင့္ ခမ္းနားမႈမ်ိဳး၊ ကႏုတ္ပန္းလက္ရာေတြႏွင့္ ဆန္းျပားမႈမ်ိဳး၊ တသသျဖစ္ဖြယ္ အရိပ္အေငြ႕မ်ိဳးကေတာ့ က်န္ေနပါေသးသည္။

သြားေရာက္ေလ့လာခ်င္တယ္ဆိုရင္...

✔️ အစိုးရ ရံုးဖြင့္ရက္

✔️ ဒူးဖံုးျပီး လံုျခံဳေသာ ဝတ္ဆင္မႈ

✔️ အႏုပညာသင္တန္းေက်ာင္း ျဖစ္သျဖင့္ တိတ္တဆိတ္ ေလ့လာရန္

✔️ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ ျဖစ္သျဖင့္ စာသားေရးျခစ္မႈမ်ိဳးကို လံုးဝ လံုးဝ မျပဳလုပ္ၾကရန္

✔️ စည္းကမ္းမဲ့ အမိႈက္စြန္႔ပစ္ျခင္းမ်ိဳး အထူးေရွာင္ရွားရန္

တိုက္တြန္းရင္း ေတာ္ေသးျပီ။

လင္ခ်င္းေခ်ာင္း (Lim Chin Tsong)

ေမြးရက္ - 28 Oct, 1867 (Myanmar)

ေသဆံုးရက္ - 02 Nov, 1923 (Myanmar)

Ref: Lords of Sunset - Maurice Collis, Lim Chin Tsong - The Bull Wheel Magazine

မွတ္ခ်က္။ ။ ပို႔စ္အား လြတ္လပ္စြာ ရွယ္ႏိုင္ပါေသာ္လည္း ေပ့ခ်္မ်ားမွ ပံုအားလည္းေကာင္၊ စာအားလည္းေကာင္း၊ ပံုႏွင့္စာအားလည္းေကာင္း ကူးယူေဖာ္ျပျခင္းမ်ိဳး လံုးဝ မျပဳလုပ္ၾကပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။

Chan Myae Ei
#travellerchan

Copyright © 2019 Traveller Chan. All Rights Reserved.